ВЗАЄМОДІЯ МЕГАСИСТЕМ ЧИННИКІВ ТА НАСЛІДКІВ У ПОРОДЖЕННІ ОСОБЛИВОСТЕЙ КОМУНІКАТИВНОЇ ПОВЕДІНКИ ПІДЛІТКІВ
Анотація
У статті в обсязі лінгво-когнітивного міждисциплінарного знання авторкою запропоновано новий підхід до вирішення проблеми обґрунтування часткової наукової картини взаємодії мегасистем чинників та наслідків у породженні особливостей комунікативної поведінки підлітків. Методологія проведеного обґрунтування спирається на понятійно-термінологічний апарат відомої моделі піраміди Клименюка, яка описує духовне буття людини. Показано, що за аналогією до зазначеної моделі необхідним і достатнім для моделювання функціональної мегасистеми чинників породження комунікативної поведінки підлітків має бути її поділ на три такі суперсистеми: прагматичну стратегію, підліткову субкультуру, культуру мікросоціуму, що характеризується багаторівневою ієрархічною структурою елементів та зв’язками між ними. Сформовано узагальнену вербально-графічну модель структури і складу елементів мегасистеми чинників, що впливають на перебіг процесів мислемовлення та миследій підлітка під час його комунікативної поведінки. Наведено стислий опис когнітивного механізму впливу комплексів чинників на особливості перебігу у сфері духовного буття підлітка процесів мислемовлення та миследій, спрямованих на добір ним мовних і немовних засобів комунікативної поведінки. Змоделювано вербальні образи всіх суперсистем, елементи яких беруть безпосередню інформаційну участь у спілкуванні підлітка, відіграючи роль засобів його комунікативної поведінки. Підкреслено, що процеси добору підлітком мовних і немовних засобів комунікативної поведінки завжди є супервентними, тобто такими, у яких комплекси чинників викликають відповідні комплекси наслідків. У висновках зазначено, що викладена лінгво-енергетична картина здатна слугувати методологічним дороговказом для природньо неминучого переведення сучасних досліджень особливостей взаємозв’язку між чинниками і наслідками перебігу когнітивного хаосу синергетичного породження мислемовлення та миследій підлітка у комунікації на рівень відповідних мегаекспериментів та поглибити загальні міждисциплінарні уявлення про специфіку енергетичних феноменів людської комунікації у представників суміжних із лінгвістикою наук.
Посилання
2. Бурка Н.А. Систематизація універсальних ознак сугестивного мовлення підлітків. Вісник Київського національного лінгвістичного університету. Серія «Філологія». 2022. Т. 25. № 2. С. 9–17.
3. Бурка Н. Методологія лінгво-енергетичних досліджень актуалізації лінгвальних та позалінгвальних засобів комунікативної поведінки підлітками. Проблеми гуманітарних наук. Серія «Філологія». 2023. Вип. 54. С. 9–19.
4. Калита А.А. Енергетика мовлення : монографія. Київ : Кафедра, 2016. 292 с.
5. Калита А.А. Фонетичні засоби актуалізації смислу англійського емоційного висловлювання : монографія. Київ : Вид. центр КДЛУ, 2001. 351 с.
6. Калита А.А., Бурка Н.А. Енергетичний вплив комунікативних чинників на засоби мовленнєвої поведінки підлітка. Закарпатські філологічні студії. 2022. № 21. Т. 1. С. 168–176.
7. Калита А.А., Клименюк О.В. Методологічні основи когнітивних лінгво-енергетичних досліджень : монографія. Київ : МПП «ЛІНО», 2022. 644 с.
8. Калита А.А., Клименюк О.В., Тараненко Л.І. Маніпуляція в мовленнєвій комунікації : монографія. Київ : Тропеа, 2024. 184 с.
9. Клименюк А.В. Знание, познание, когниция : монографія. Тернополь : Підручники і посібники, 2010. 304 с.
10. Ковалинська І.В. Невербальна комунікація. Київ : Освіта, 2014. 289 с.
11. Наварро Дж. Словник мови тіла. Секрети невербальної комунікації / пер. з англ. А. Легконця. Віват, 2022. 192 с.
12. Тараненко Л.І. Піраміда Клименюка – універсальний методологічний інструментарій когнітивістики. Актуальні питання іноземної філології. 2019. № 11. С. 123–131.