INTERACTION OF MEGASYSTEMS OF FACTORS AND CONSEQUENCES IN GENERATING PECULIARITIES OF ADOLESCENTS’ COMMUNICATION BEHAVIOUR
Abstract
In the article, within the scope of linguistic and cognitive interdisciplinary knowledge, the author proposes a new approach to solving the problem of substantiating a partial scientific picture of the interaction of megasystems of factors and consequences in generating the peculiarities of adolescent communication behaviour. The methodology of the substantiation is based on the conceptual and terminological apparatus of the well-known Klymenyuk’s pyramid model, which describes the spiritual existence of man. It is shown that, by analogy with the above model, it is necessary and sufficient to model the functional megasystem of factors generating adolescents’ communicative behaviour to divide it into three such supersystems: pragmatic strategy, adolescent subculture, microsociety culture, characterized by a multi-level hierarchical structure of elements and links between them. A generalized verbal and graphic model of the structure and composition of the elements of the megasystem of factors influencing the course of the adolescent processes of thought-speech and thought-actions in his/her communicative behaviour has been formed. A brief description of the cognitive mechanism of the influence of complexes of factors on the peculiarities of the course of thought-speech processes and thought-actions in the sphere of the adolescent’s spiritual being, aimed at his/her selection of verbal and non-verbal means of communicative behaviour, is given. The verbal images of all supersystems are modelled, the elements of which directly inform the adolescent’s communication, playing the role of means of his/her communicative behaviour. It is emphasized that the processes of selection of verbal and non-verbal means of communicative behaviour by an adolescent are always supervenient, that is, those in which complexes of factors cause corresponding complexes of consequences.The article concludes that the presented linguistic and energetic picture can serve as a methodological guide for the naturally inevitable transfer of modern research on the peculiarities of the relationship between the factors and consequences of the cognitive chaos of synergistic generation of thought- speech and thought-actions of an adolescent in communication to the level of relevant mega-experiments and can deepen the general interdisciplinary understanding of the specifics of energy phenomena of human communication by representatives of the sciences related to linguistics.
References
2. Бурка Н.А. Систематизація універсальних ознак сугестивного мовлення підлітків. Вісник Київського національного лінгвістичного університету. Серія «Філологія». 2022. Т. 25. № 2. С. 9–17.
3. Бурка Н. Методологія лінгво-енергетичних досліджень актуалізації лінгвальних та позалінгвальних засобів комунікативної поведінки підлітками. Проблеми гуманітарних наук. Серія «Філологія». 2023. Вип. 54. С. 9–19.
4. Калита А.А. Енергетика мовлення : монографія. Київ : Кафедра, 2016. 292 с.
5. Калита А.А. Фонетичні засоби актуалізації смислу англійського емоційного висловлювання : монографія. Київ : Вид. центр КДЛУ, 2001. 351 с.
6. Калита А.А., Бурка Н.А. Енергетичний вплив комунікативних чинників на засоби мовленнєвої поведінки підлітка. Закарпатські філологічні студії. 2022. № 21. Т. 1. С. 168–176.
7. Калита А.А., Клименюк О.В. Методологічні основи когнітивних лінгво-енергетичних досліджень : монографія. Київ : МПП «ЛІНО», 2022. 644 с.
8. Калита А.А., Клименюк О.В., Тараненко Л.І. Маніпуляція в мовленнєвій комунікації : монографія. Київ : Тропеа, 2024. 184 с.
9. Клименюк А.В. Знание, познание, когниция : монографія. Тернополь : Підручники і посібники, 2010. 304 с.
10. Ковалинська І.В. Невербальна комунікація. Київ : Освіта, 2014. 289 с.
11. Наварро Дж. Словник мови тіла. Секрети невербальної комунікації / пер. з англ. А. Легконця. Віват, 2022. 192 с.
12. Тараненко Л.І. Піраміда Клименюка – універсальний методологічний інструментарій когнітивістики. Актуальні питання іноземної філології. 2019. № 11. С. 123–131.