ANTITHETIC PRINCIPLE OF SPACE REPRESENTATION IN WILLIAM BLAKE’S INDIVIDUAL WORLDVIEW

  • I. I. SHYROKOVA
Keywords: space conceptualization, antithetic principle, author’s individual worldview, English Romanticism

Abstract

The article deals with the analysis of space representation in the individual worldview of W. Blake who was one of the most famous early Romanticism exponents in England. Despite the numerous studies of space representation in national and individual worldviews, the space conception in W. Blake’s poetical and artistic works still remains unexplored, except for some fragmentary analysis alongside with the thorough consideration of other aspects. Therefore this article explores the defining conceptual signs of space in the linguistic worldview of W. Blake and analyzes lexico-semantic means of their verbal representation. It reveals the pivotal role of antithetic principle in the poet’s modelling of the world.

This paper substantiates the complementarity of poetical (verbal) and artistic (visual) aspects in the creation of integral author’s worldview. By means of conceptual analysis the components of universal, corporate and individual cognitive bases in the poet’s consciousness were identified.

The verbal demonstration of the spatial relations in W. Blake’s worldview is carried out through the limited system of lexical means. For example, in "Songs of Innocence and Experience" units with spatial meaning are unrepresentative (only 130 lexemes). Prepositions and adverbs with locative meaning (50%) are balanced in amount with the nouns lexical meanings of which contain a spatial seme (49%).

The space in W. Blake’s worldview is represented in sharply outlined contrasts. On the one hand, this is due to people’s anatomical features, endeavour to reach symmetry, balance and universality of contrasting cognitive principle and prototypical world model as a system of alternatives. On the other hand, antitheticity of space modelling is stimulated by the demands of the epoch and author’s social set-up, his inclination to philosophical and aesthetic guidelines of early Romanticism (contrasting of two worlds – material and spiritual, good and evil, pagan and Christian, real and imaginary). Space is conceptualized by W. Blake as a set of features including anthropocentricity, continuity, orientation, multidimensionality, and manifests due to the symbiosis of verbal and visual encoding means.

References

1. Бєлінська І. Д. Філософська амплітуда мовної картини світу Вільяма Блейка. Studia methodologica. Вип. 35. Тернопіль : ТНПУ, 2013. С. 40 – 43.
2. Гаврилова М. В. Пространство и время в романе М. А. Булгакова "Мастер и Маргарита" : дис. ... канд. филол. наук : 10.02.01. Санкт-Петербург, 1996. 206 с.
3. Горина А. В. Пространство и время как базовые категории художественного текста: на материале романа У. Голдинга "Свободное падение" : дис. ... канд. филол. наук : 10.02.19. Краснодар, 2009. 212 с.
4. Демко Т. Концептосфера поеми Вільяма Блейка “Видіння дочок Альбіону”. Іноземна філологія. 2014. Вип. 127. Ч. 1. С. 249-256.
5. Евтушенко Е. Н. Пространственная ориентация. Антология концептов / под ред. В. И. Карасика, И. А. Стернина. Москва : Гнозис, 2007. С. 413–424.
6. Жерновникова О. В. Творчество Вильяма Блейка художника. Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. 2008. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/tvorchestvo-vilyama-bleyka-hudozhnika (дата звернення: 06.08.2017).
7. Кейс В. Пісні невинності і пісні досвіду : парадоксальна візія Вільяма Блейка. 2009. URL: http://www.vsesvit-journal.com/old/content/view/545/41/ (дата звернення: 10.09.2018).
8. Козлова Т. О. Архаичная модель мира : аналогия в объективации концептов-антиномий. Вестник Нижегородского лингвистического университета им. Н. А. Добролюбова. Нижний Новгород : НГЛУ им. Н. А. Добролюбова. 2009. Вып. 4: Лингвистика и межкультурная коммуникация. С. 181–189.
9. Козлова Т. О. Іконічність у лексиці індоєвропейської прамови : монографія . Запоріжжя : Кругозір, 2015. 640 с.
10. Козлова Т. О. Концепт “Порубежье” в парадигме англоязычной культурной традиции. Проблеми семантики, речення та тесту : зб. наук. праць / відп. ред. Н. М. Корбозерова. Київ: Вид. центр КНЛУ, 2005 (a). Вип. 13. С. 156–170.
11. Козлова Т. О. Просторовий дейксис як мовна універсалія. Науковий вісник ДДПУ ім. І. Франка. Серія “Філологічні науки”. Мовознавство. 2016. № 6. С. 73-79.
12. Козлова Т. О. Симметрия “правое/левое” и “свoй/чужой” в двукомпонентных номинациях Национально-культурный компонент в тексте и языке : материалы докладов ІІІ международной научной конференции под эгидой МАПРЯЛ. Минск, 7–9 апреля 2005 г. : в 3 ч. / отв. ред. А. В. Зубов, С. М. Прохорова. Минск : МГЛУ, 2005 (б). Ч. 2. С. 51–52.
13. Коновалова Ю. Н. Особенности видений У. Блейка в контексте английской литературы предромантизма. Вестник МГОУ. Серия : Русская филология. 2009. №1. С. 201–207.
14. Корнилова Е. Н. Визионерство Уильяма Блейка. Сумеречные образы «коллективного бессознательного». Библейские мотивы в свете романтического бунта.URL: http://www.journ1-2worldlit.com/node/53 (дата звернення: 29.10.2017).
15. Кравченко В. В. Социально-философские идеи Уильяма Блейка в терминах Ги Дебора. Вестник МГОУ. Серия «Философские науки». 2012. №4. С. 33-43.
16. Лобода С. М. Просторові слова-концепти в художній картині світу М. Гумільова та Й. Бродського : дис... канд. філол. наук: 10.02.02. Симферополь, 2001.
17. Мазанова Е. Ю. Когнитивные механизмы и языковые средства репрезентации пространства в англоязычном тексте художественной прозы : дис. ... канд. филол. наук : 10.02.04. Москва, 2004. 200 c.
18. Маслова В. А. Когнитивная лингвистика: учеб. пособие. Минск, 2004. 256 с.
19. Потреба Н. А. Просторові образи в літературному творі (на матеріалі творів І. О. Буніна) : дис. ... канд. філол. наук : 10.01.06. Донецьк, 2007.
20. Пыхтина Ю. Г. К проблеме классификации пространственных образов и моделей в художественной литературе. GISAP. Philological sciences. 2014. № 3. С. 63–66. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/phs_2014_3_17 (дата звернення: 28.10.2018).
21. Свойкина Л. Ф. Выражение пространства в китайской языковой картине мира. Проблемы лингвистики и лингводидактики : междунар. сб. науч. ст. под ред. С. А. Моисеевой, Л. Г. Петровой. Белгород, 2014. Вып. II. С. 232-239.
22. Толочин И. В. Функционально-стилистический анализ повтора в поэзии У. Блейка : На примере цикла “Songs of Innocence and of Experience” : дис. ... канд. филол. наук : 10.02.04. Ленинград, 1987. 137 с.
23. Adams W. William Blake’s Integral Psychology : Reading Blake and Ken Wilber Together. The Journal of Transpersonal Psychology. 2006. Vol. 38. No. 1. P. 55–72.
24. Bulmer A. William Blake and the Urban Landscape of Apocalypse. 2009. URL: https://18thcenturyculture.wordpress.com/conference-papers/william-blake-and-the-urban-landscape-of-apocalypse (Last accessed: 07.11.2017).
25. Damon S. F. A Blake Dictionary. The Ideas and Symbols of William Blake. Hanover, London : University Press of New England, 1988.
26. Kozlova T. O. Epistemological Importance of Proto-Language Roots and the Continuity of Worldview. Каразінські читання: Людина. Мова. Комунікація : матеріали VIII Всеукраїнської наукової конференції. 5 лютого 2009 р. Харків: ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2009. С. 141–142.
27. Norton G. William Blake’s Chimney Sweeper poems : a close reading. 2014. URL: https://www.bl.uk/romantics-and-victorians/articles/william-blakes-chimney-sweeper-poems-a-close-reading (Last accessed: 15.11.2017).
28. Scwenger P. Blake’s Boxes, Coleridge Circles, and the Frame of Romantic Vision. Studies in Romanticism. Boston, 1996. Vol. 35. № 1. P. 99–117.
Published
2019-03-26
How to Cite
SHYROKOVA, I. I. (2019). ANTITHETIC PRINCIPLE OF SPACE REPRESENTATION IN WILLIAM BLAKE’S INDIVIDUAL WORLDVIEW. New Philology, (75), 97-102. Retrieved from http://www.novafilolohiia.zp.ua/index.php/new-philology/article/view/100
Section
Articles