МУЛЬТИМОДАЛЬНИЙ КРИТИЧНИЙ ДИСКУРС-АНАЛІЗ РЕПРЕЗЕНТАЦІЇ КУРСЬКОЇ ОПЕРАЦІЇ В АНГЛОМОВНІЙ ПОЛІТИЧНІЙ КАРИКАТУРІ
Анотація
Статтю присвячено мультимодальному критичному дискурс-аналізу зображень Курської операції, представлених у західних політичних карикатурах. Дослідження семантики вербальних і невербальних складників корпусу відібраних карикатур на основі повторюваних сюжетів уможливило виділення п’яти тематичних категорій, у межах яких репрезентовано український контрнаступ серпня 2024 р. Комплексний аналіз графічного і словесного модусів дав змогу встановити типові сценарії, усталені образи та основні функції кожної групи карикатур.Найпоширенішим виявився сценарій протистояння лідерів двох країн – Володимира Зеленського та Володимира Путіна. Персонажі постають у ролі політиків або військових, яких можна легко розпізнати за характерними рисами зовнішності, допоміжною атрибутикою та вербальними елементами. Образ президента України має переважно позитивну або нейтральну конотацію, тоді як його опонент – нейтральну або виразно негативну. Аспект бойових дій репрезентовано зображенням танка, на якому найчастіше зображено саме президента України. Одним із ключових символів у карикатурах є ведмідь, що уособлює Росію. Здебільшого ця тварина представлена як поранена або пригнічена. Мультимодальний критичний дискурс-аналіз засвідчив, що карикатури виконують різноманітні комунікативні й соціальні функції, які узгоджуються з тематичними категоріями. Частина з них має переважно інформативний характер і передає події у креативній, але нейтральній формі, з мінімальним використанням стилістичних засобів. Водночас більшість зразків здатні надавати повідомлюваному оцінку через арсенал виражальних засобів, формуючи у такий спосіб відповідне ставлення до події та демонструючи підтримку українській стороні.
Посилання
2. Bergen, B. (2003). To awaken a sleeping giant: Cognition and culture in September 11 «Political Cartoons». Language, culture, and mind. 2003. P. 1–12.
3. Bounegru L., Forceville C. Metaphors in editorial cartoons representing the global financial crisis. Visual Communication. 2011. Vol. 10, no. 2. P. 209–229.
4. Chu T. A Study of Multimodal Metaphors in Newspaper Cartoons Representing COVID-19. OALib. 2022. Vol. 09, no. 09. P. 1–10.
5. Halliday M., Matthiessen С. An introduction to functional grammar (3rd ed.). Arnold ; Distributed in the United States of America by Oxford University Press. 2004. 689 p.
6. Hussein I. Analyzing «Political Cartoons» in Arabic-language media after Trump’s Jerusalem move: A multimodal discourse perspective. International Journal of Cognitive and Language Sciences. 2019. Vol. 13, no. 4. P. 451–465.
7. Knieper T. Political cartoon. URL: https://www.britannica.com/topic/political-cartoon. (date of access: 08.04.2025).
8. Kress G. Multimodal discourse analysis. The Routledge Handbook of Discourse Analysis. Routledge, 2023. P. 35–51.
9. Kress G., Leeuwen T.V. Reading Images: The Grammar of Visual Design. Taylor & Francis Group, 2006. 291 p.
10. Kwon I. Conceptual mappings in «Political Cartoons»: A comparative study of the case of nuclear crises in US–North Korean relations. Journal of Pragmatics. 2019. Vol. 143. P. 10–27.
11. Morales Domínguez L., Zurita Andión J.L., Arrufat Martín S. The Ukraine war in Western «Political Cartoons» during the first year and a half of the conflict. VISUAL REVIEW. 2024. Vol. 16, no. 7. P. 103–115.
12. Semotiuk O. Superhero contra butcher: Zelensky and Putin in «Political Cartoons» on Russian aggression. Visual Communication. 2023. URL: https://doi.org/10.1177/14703572231189753.
13. Silaški N., Đurović T. The journey metaphor in Brexit-related «Political Cartoons». Discourse, Context & Media. 2019. Vol. 31. P. 100318.
14. Stöckl H. In between modes: Language and image in printed media. Perspectives on multimodality. 2011. P. 9–30.
15. Zhang C., Forceville C. Metaphor and metonymy in Chinese and American «Political Cartoons» (2018–2019) about the Sino-US trade conflict. Pragmatics and Cognition. 2020. Vol. 27, no. 2. P. 474–499.