PECULIARITIES OF FUNCTIONING OF ECO-MARKETING THEMATIC GROUPS IN ENGLISH MASS-MEDIA TEXTS

  • S. M. KUSHNERUK
Keywords: term, eco-marketing terminology system, thematic group, absolute frequency, relative frequency

Abstract

The article is devoted to the study of the functioning of eco-marketing thematic groups in English mass-media texts. The article shows the importance of classifying the terms of different branches of knowledge for streamlining the terminology systems and improving the communication between specialists in these branches. The definition of the term “thematic group” is given in the article.

In the course of the research the English eco-marketing terms were divided into eight thematic groups based on semantic criteria. The absolute and relative frequency of eco-marketing thematic groups is determined on the basis of the materials of the Corpus of Contemporary American English. Thus, the largest group of eco-marketing terminology systems is the thematic group “Terms for the denomination of environmentally friendly products, services and materials”, and the most frequent group which functions in English mass-media texts is the group “Terms for the denomination of environmental studies, industries of ecological production, management and marketing”. The kernel, main and peripheral systems of thematic groups of eco-marketing terms in English mass-media texts were distinguished in the article. Thus, the kernel includes three groups: “Terms for the denomination of environmental studies, industries of ecological production, management and marketing”, “Terms for the denomination of the impact of human economic activity on the environment”, and “Terms for the denomination of environmental processes, methods and technologies of production and consumption”, which together represent 75.5% of all analyzed material. This may indicate that today society is most interested in the environmental problems and the impact of human activity on the environment, as well as finding ways to solve them through the improvement of various sectors of ecological production. The study has also shown that the number of terms in the thematic group does not affect the frequency of the usage of the thematic group of eco-marketing terms in English mass-media texts.

References

1. Ахманова О. С. Словарь лингвистических терминов. Москва : Эдиториал УРСС, 2004. 571 с.
2. Багана Ж., Таранова Е. Н. Роль тематической классификации в терминологических исследованиях. Вестник Российского университета дружбы народов. Серия Лингвистика. Москва, 2010. № 3. С. 46–49.
3. Виноградов В. В. Русский язык : Грамматическое учение о слове. Москва : Высшая школа, 1986. 640 с.
4. Вовчанська С. І. Німецька фахова мова маркетингу: структурно-семантичний, лінгвопрагматичний та функціональний аспекти : дис. … канд. філол. наук. : 10.02.04 / Прикарпатський національний університет ім. Василя Стефаника. Івано-Франківськ, 2014. 396 с.
5. Зацний Ю. А., Янков А. В. Інновації у словниковому складі англійської мови початку ХХІ століття : англо-український словник. Вінниця : Нова Книга, 2008. 360 с.
6. Левицький В. В. Лексикологія німецької мови : посібник. Вінниця : Нова Книга, 2014. 392 с.
7. Овсейчик С. В. Тематична структура української екологічної термінолексики. URL: http://archive.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/Mikks/2011_37/126_130.pdf. (дата звернення: 15.05.2016).
8. Тотрова Д. Б. О понятиях «лексико-тематическая группа» и «лексико-семантическая группа». URL: http://www.viu-online.ru/tl_files/nauka/1%20-37%20Totrova.doc. (дата звернення: 21.01.2015).
9. Туровська Л. В. Терміни та номени у науково-технічній сфері. Українська термінологія і сучасність : зб. наук. праць. Київ, 2005. С. 225-229
10. Шведчикова Т. В. Лексико-семантическая группа как отражение языковой системы. URL: http://journal.sakhgu.ru/archive/2005-04-7.doc. (дата звернення: 15.02.2015)
11. COCA – Corpus of Contemporary American English. URL: http://corpus.byu.edu/coca/. (access date: 28.12.2017).
Published
2019-06-14
How to Cite
KUSHNERUK, S. M. (2019). PECULIARITIES OF FUNCTIONING OF ECO-MARKETING THEMATIC GROUPS IN ENGLISH MASS-MEDIA TEXTS. New Philology, (76), 57-61. Retrieved from http://www.novafilolohiia.zp.ua/index.php/new-philology/article/view/64
Section
Articles