LINGUISTIC RHETORIC OF DIALOGUE IN NARRATIVE: LUDIC EFFECTS

Keywords: dialogical narrative, dialogical game, agonality, ludic imitation, meaning-making, deixis

Abstract

This research addresses linguistic rhetoric of dialogical literary forms manifested in three novels authored by John Maxwell Coetzee – “The Childhood of Jesu”, “The Schooldays of Jesus” and “The Death of Jesus”. The paper adopts a ludic approach to interpreting the rhetorical features of such literary forms. Coetzee’s Jesus trilogy can serve as an example of dialogicalized fictional narrative. This article argues that Coetzee’s novels that make up the Jesus trilogy are dialogue-driven rather than plot-driven stories. A dialogue-driven narrative is a type of narrative in which the characters’ conversations are the primary means of narrative advancement. The research findings show that in Coetzee’s Jesus trilogy the dialogical narrative is manifested through three semantic and rhetorical models of the dialogue – explanatory dialogue, argumentative dialogue, and confrontational dialogue. The explanatory dialogue encompasses a number of tenacious questions aiming at clearing up important issues. The argumentative dialogue entails the discussion of debatable questions designed to convince the interlocutor of the correctness of one viewpoint over another by way of logical reasoning. In turn, the confrontational dialogue is based on a conflict thus highlighting a clash between opposing opinions. The paper reveals the rhetorical specificity of the dialogical narrative in Coetzee’s Jesus trilogy with regard to two ludic principles – the agonal principle and the principle of ludic imitation of the Socratic dialogues. Dialogical gaming, both agonal and imitative, brings about the ludic effect of “semantic clash”. Such effect is derived from the semantics of contradiction and disagreement embedded in the characters’ statements that foreground a particular controversial issue. Inserted into the plot and composition structure of the novel, dialogical narratives cause its fragmentation. However, the semantic unity is provided by the thematic affinity achieved by the similarity of themes developed in the discussions of the characters. The research considers the linguistic rhetoric of dialogue in Coetzee’s novels via a variety of deictic expressions and with regard to fictional meaning-making and text-building.

References

1. Чепелєва Н.В. Текст і читач : посібник. Житомир : Вид-во ЖДУ імені І. Франка, 2015. 124 с.
2. Гридина Т.А. Языковая игра в художественном тексте : монография. Екатеринбург : Урал. гос. пед. ун-т, 2008. 156 с.
3. Ізотова Н.П. Лінгвонаратологія ігрових художніх форм: ідіожанровий аспект. Вісник КНЛУ. 2020. Вип. 23. № 2. С. 47–57.
4. Люксембург А.М. Амбивалентность как свойство набоковской игровой поэтики. Научно-культурологический журнал. 1999. № 15 (21). URL: http://www.relga.ru/Environ/WebObjects/tgu-www.woa/wa/Main?textid=1694&level1=main&level2= articles (дата звернення: 14.08.2021).
5. Радзієвська Т.В. Мовна особистість, мовна гра, лінгвістичні концепти крізь призму роману В.В. Набокова «The Real Life of Sebastian Knight». Вісник КНЛУ. 2014. Т. 17. № 1. С. 146–155.
6. Chrzanowska-Kluczewska E. Language games: pro and against. Krakow : Universitas, 2004. 220 p.
7. Booth W.C. The rhetoric of fiction / 2nd edit. Chicago & London : The University of Chicago Press, 1983. 552 p.
8. Абиева Н.А. Игровая стратегия построения нарратива в электронном художественном тексте. Логический анализ языка. Концептуальные поля игры / отв. ред. Н.Д. Арутюнова. Москва : Индрик, 2006. С. 206–234.
9. Никитина Е.А. Риторические приемы повествования : монография. Елецк : Изд-во Елец. гос. универ. им. И.А. Бунина, 2016. 111 с.
10. Vorozhbitova A.A., Potapenko S.I. Linguistic & rhetorical paradigm as innovative theoretical methodological platform of studying discursive processes of East Slavic and Western cultures. European Researcher. 2013. Vol. 61. № 10-2. С. 2536–2543.
11. Гейченко С.А. Повествовательная структура русского философского текста: лингвистика нарратива (на материале сочинений П.А. Флоренского и А.Ф. Лосева) : автореф. дисс. … канд. филол. наук : 10.02.01. Москва, 2013. 29 с.
12. Бахтин М.М. Проблемы поэтики Достоевского. Санкт-Петербур : Азбука, 2015. 416 с.
13. Wilm J. The Slow Philosophy of J. M. Coetzee. London : Bloomsbury, 2016. 251 p.
14. Скорик К.В. Диалогизация художественного текста: типы и способы ее актуализации в англоязычной прозе : автореф. дисс. … канд. филол. наук : 10.02.04. Санкт-Петербург, 2010. 19 с.
15. Лагутин В.И. Проблемы анализа художественного диалога : монография. Кишинев : Штиинца, 1991. 99 с.
16. Валюсинская З.В. Вопросы изучения диалога в работах советских лингвистов. Синтаксис текста. Москва : Наука, 1979. С. 299–313.
17. Лотман Ю.М. Механизмы диалога. Лотман Ю.М. Внутри мыслящих миров. Санкт-Петербург : Азбука, Азбука-Аттикус, 2015. С. 206–219.
18. Гиршман М. Диалог и художественная целостность. Литературное произведение: Теория художественной целостности / 2-е изд., доп. Москва : Языки славянских культур, 2007. С. 451–545.
19. Rutherford J., Uhlmann A. Introduction. J. Coetzee’s The Childhood of Jesus: The ethics of ideas and things / ed. by J. Rutherford and A. Uhlmann. New York : Bloomsbury, 2017. P. 3–5.
20. Mehigan T. Coetzee’s The Childhood of Jesus and the Moral Image of the World. J. Coetzee’s The Childhood of Jesus: The ethics of ideas and things / ed. by J. Rutherford and A. Uhlmann. New York : Bloomsbury, 2017. P. 165–186.
21. Хейзинга Й. Homo ludens. Человек играющий / сост., предисл. и пер. с нидерланд. Д.В. Сельвестрова ; коммент., указатель Д.Э. Харитоновича. Санкт-Петербург : Изд. Ивана Лимбаха, 2011. 416 с.
22. Соловьева А.К. О некоторых общих вопросах диалога. Вопросы языкознания. 1965. № 6. С. 104–110.
23. Longman Dictionary of Contemporary English: 4th ed. London, New York : Longman, 2005. 1950 p.
24. Рапацевич Е.С. Психолого-педагогический словарь. Минск : Современное слово, 2006. 928 с.
25. Ng L., Sheehan P. Coetzee’s Republic: Plato, Borges and Migrant Memory in The Childhood of Jesus. J. Coetzee’s The Childhood of Jesus: The ethics of ideas and things / ed. by J. Rutherford and A. Uhlmann. New York : Bloomsbury, 2017. P. 83–103.
26. Бенвенист Э. Общая лингвистика. Москва : ЛИБРОКОМ, 2009. 448 с.
27. Tajiri Y. Beyond the Literary Theme Park: J. M. Coetzee’s Late Style in The Childhood of Jesus. J. Coetzee’s The Childhood of Jesus: The ethics of ideas and things / ed. by J. Rutherford and A. Uhlmann. New York : Bloomsbury, 2017. P. 187–209.
28. Coetzee JM. The Childhood of Jesus. New York : Viking, 2014. 277 p.
29. Coetzee J.M. The Schooldays of Jesus. New York : Viking, 2016. 260 p.
30. Coetzee J.M. The Death of Jesus. London : Harvill Secker, 2019. 196 p.
Published
2021-11-10
How to Cite
Izotova, N. P. (2021). LINGUISTIC RHETORIC OF DIALOGUE IN NARRATIVE: LUDIC EFFECTS. New Philology, (83), 91-98. https://doi.org/10.26661/2414-1135-2021-83-13
Section
Articles