CONCEPT HEIMAT IN MODERN GERMAN PUBLICISM

  • A. M. KUROKHTINA
Keywords: concept, collective consciousness, verbalization, presentation

Abstract

The article is devoted to the investigation of the cognitive aspect of modern German publicism. The paper presents the analysis of the concept HEIMAT. The particular attention is paid to its verbal presentation. The peculiar feature of the modern linguistics is its anthropocentric bias which suggests the increased attention to a person as a native speaker, his inner world, a person as a representative of a certain culture. However, the attention is focused not only on the person but also his surrounding and his habitat, and namely HEIMAT. The topicality of the given study is conditioned by the fact that the concept HEIMAT is considered on the material of the German publicistic articles in which it has a variety of representations. The notion HEIMAT is rather frequently associated with the notion GERMANY in the German publicistic literature as for Germans their country is inseparably connected with history, traditions and customs of every citizen. Germany is both the place of living and the venue of the most important events for each representative of the German nation. That is why in our work we keep to the following principle: the concept HEIMAT and the interpretation of the notion DEUTCHLAND are seen as something united. Unlike fiction texts where psycho-cultural characteristics are predominant, in publicistic texts the priority is given to ethno-sociocultural component. Germany is shown from inside. Germany and, consequently, HEIMAT as it is seen and as it is felt by people nowadays. In addition, it is interesting that Germany is considered not only from the point of view of Germans but foreigners as well. The fact is that Germany not only determines the level of its own economic development but also influences the economic mood of the whole European Union. Therefore, the concept HEIMAT is closely connected with the concept NATUR, but nevertheless the central one is the concept MENSCH.

References

1. Булатова Т. А. Концептуализация знания в искусствоведческом дискурсе / Т. А. Булатова // Вестник Московского ун-та. – Сер. 9. – Филология. – 1999. – № 4. – С. 34-49.
2. Воркачев С. Г. Лингвоконцептология и межкультурная коммуникация : истоки и цели / С. Г. Воркачев // Филологические науки. – 2005. – № 4. – С.76-83.
3. Воркачев С. Г. Слово «Родина»: значимостная составляющая лингвоконцепта. // Язык, коммуникация и социальная среда. – Воронеж : ВГУ, 2006. – Вып. 4. – С. 10-14.
4. Жаботинская С. А. Концептуальный анализ: типы фреймов / С. А. Жаботинская // Вісник Черкаського університету. – Черкаси: ЧДУ, 1999. – Вип. ІІ. – С. 12-25.
5. Игнатова Е. М. Концепт «Родина» в идеологическом дискурсе (на материале немецкой политической пропаганды 20-40-х гг. ХХ в.) : автореф. дисс. … канд. филол. наук : спец. 10.02.19 "Теория языка" / Е. М. Игнатова. – Москва, 2008.– 19 с.
6. Игнатова Е. М. Место концепта РОДИНА среди культурных концептов / Е. М. Игнатова // Языковое бытие человека и этноса : психолингвистический и когнитивный аспекты. – М. : ИНИОН РАН : МГЛУ, 2008. – С. 96-102.
7. Маслова В. А. Когнитивная лингвистика / В. А. Маслова. – Минск : Тетра Системс, 2004. – 256 с.
8. Морозова Е. И. Ложь как дискурсивное образование : лингвокогнитивный аспект / Е. И. Морозова. – Харьков : Экограф, 2005. – 300 с.
9. Ожегов С. И. Словарь русского языка / С. И. Ожегов; под общ. ред. проф. Л. И. Скворцова. – 24-е изд., испр. – Москва : ООО «Издательский дом «ОНИКС 21 век» : ООО «Издательство «Мир и Образование», 2004. – 1200 с.
10. Приходько А. М. Концепти і концептосистеми в когнітивно-дискурсивній парадигмі лінгвістики / А. М. Приходько. – Запоріжжя : Прем’єр, 2008. – 332 с.
11. Свицова А. А. Лингвокультурная доминанта «дом – родина – чужбина» в русских и английских пословицах / А. А. Свицова // Сб. научн. работ. – Тверь : Тверск. гос. ун-тет, 2004. – Вып. 3. – С. 112-117.
12. Слышкин Г. Г. Лингвокультурный концепт как системное образование / Г. Г. Слышкин // Вестник ВГУ. Лингвистика и межкультурная коммуникация. − 2004.  № 1.  С. 29-34.
13. Duden : Deutsches Universalwörterbuch / Hrsg. von der Dudenredaktion. – Mannheim, Leipzig, Wien, Zürich : Dudenverlag, 2003. – 1892 S.
14. Heine, Heinrich. Deutschland. Ein Wintermärchen / H. Heine. – Frankfurt / M. : Insel-Verlag, 2005.
15. Tempel, Sylke. Die Tagesschau. Das große Deutschlandbuch / S. Tempel. – Berlin : Verlag GmbH Кarten Peter Palm, 2012. – 288 S.
16. Wahrig G. Wahrig Deutsches Wörterbuch / Neu hrsg. von R. Wahrig-Burfeind. – Gütersloh, München : Bertelsmann, 2000 – 1451 S.
Published
2017-11-28
How to Cite
KUROKHTINA, A. M. (2017). CONCEPT HEIMAT IN MODERN GERMAN PUBLICISM. New Philology, (71), 71-75. Retrieved from http://www.novafilolohiia.zp.ua/index.php/new-philology/article/view/193
Section
Articles