APPROACHES TO ADVERTISING DISCOURSE STUDY

  • T. V. KOLISNYCHENKO
Keywords: advertising discourse, pragmatic and linguistic feature, discourse, semiotic space, personally oriented

Abstract

The present investigation is undertaken in the functionaldiscoursive format. Discourse and communication are “the results of social relations” and the aim of the scholars is to understand how their meanings have been constructed and used across the totality of the human experience. The end-goal of our paper is to pinpoint the advertising discourse in the discourse typology and to reveal its major characteristics. The object of the investigation is an advertising discourse presented in the printed and electronic brochures. The topicality of our investigation is motivated by the necessity of an integral description of the advertising discourse for the theory of professional discourse and practice of its generating and interpreting.

The article focuses on the main definitions of advertising discourse in linguistics and its pragmatic and linguistic features. Pragmatic and linguistic feature of discourse aims at the singling out the communication as a motivated, aimed and strategic communicative act. Advertising discourse is apt to losing its “pure” informativity and acquires suggestive aspects where hypnosis plays significant role. It is used in travel brochures classified as “communicative acts” as replacement to “speech act”, limited to only spoken language. They are understood as “multimodal microevents in which all the signs present combine to determine its communicative intent”. 

We consider that pragmatic and linguistic features of advertising discourse are the main tool in attracting recipient’s attention and in controlling addressee’s further actions. Advertisement is a marketing tool used in the sphere of tourism with the aim to arouse potential tourists’ interest and create an idealistic image of object in their consciousness. Advertisement provides solutions to the number of problems, teaches, and models the behavior and lifestyle via text, visualization and audio representations that all influence the postcommunicative actions of the addressee.

We must admit that the advertising discourse is a special type of discourse where verbal and nonverbal means are employed to persuade the client to buy the products and services and motivate the clients to leave the positive feedback afterwards.

 

References

1. Безугла Т. А. Англо- і німецькомовний рекламний дискурс : полікодовий лінгвопрагматичний підхід: автореф. дис. ... канд. філол.наук: 10.02.04. Харків. нац. ун-т ім. В. Н. Каразіна. Харків, 2017. 23 с.
2. Городецька І. В. Англійськомовний рекламний текст косметичних засобів: структура, семантика, прагматика: автореф. дис.… канд. філол. наук: 10.02.04. Чернівецький нац. ун-т ім. Ю. Федьковича. Чернівці, 2015. 20 с.
3. Карасик В. И. О типах дискурса. Языковая личность: культурные концепты. Волгоград : Перемена, 2000. С. 5–20.
4. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград: Перемена, 2002. 477 с.
5. Ковалевська Т. Ю. Комунікативні аспекти нейролінгвістичного програмування: Монографія. Одеса : Астропринт, 2008. 324 с.
6. Кравець Т. В. Український рекламний текст в прагмалінгвістичному аспекті. Київ : Київський нац. ун-т ім. Т. Шевченка, 2012. 25 с.
7. Куликова Е. В. Языковая специфика рекламного дискурса. Филология. Искусствоведение. Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. Новгород: Издво ННГУ им. Н. И. Лобачевского, 2008. № 4. С. 197–205.
8. Кутуза Н. В. Формула впливу рекламного дискурсу. Одеський лінгвістичний вісник. 2014. Вип. 3. С. 138–145.
9. Македонцева А. М. Лингвопрагматические характеристики англоязычных креолизованных рекламных текстов малого формата : автореф. дисс. … канд. филол. наук : 10.02.04. М., 2010. 27 с.
10. Макєдонова О. Д. Лінгвостилістична організація та прагматичне функціонування англійськомовного рекламного дискурсу: автореф. дис. …канд. філ. наук: 10.02.04. Запоріжжя, 2017. 19 с.
11. Мартинюк А. П. Дискурсивний інструментарій аналізу англомовної реклами. Лінгвістика ХХІ століття : нові дослідження і перспективи. К. : Логос, 2009. № 3. С. 159–167.
12. Михайленко В. В. Дискурс-аналіз як віха у літературній критиці. Питання літературознавства. 2007. Вип. 74. С. 236-244.
13. Олянич А. В. Рекламный дискурс и рекламный текст. Коллективная монография. М : ФАИНТА, Наука, 2011. 296 с.
14. Осовська І.М. Сучасний німецькомовний сімейний дискурс: ментальний і вербальний ресурс : [монографія]. Чернівці : РОДОВІД, 2013. 401 с.
15. Пели Е. Коммуникативно-прагматический анализ коммерческих газетных/журнальных реклам: автореф. дис. … канд. филол. наук : 10.02.01. М., 2003. 19 с.
16. Романюк С. К. Прагмалінгвістичний аспект рекламного дискурсу. Слов’янський вісник: зб. наук. праць. Серія «Філологічні науки». Рівне: Редакційно-видавничий центр Рівненського інституту слов’янознавства Київського славістичного університету, 2009. Вип. 8. С. 151–156.
17. Ромат Е. В. Реклама. СПб. : Питер, 2003. 176 с.
18. Сивак Ю. В. Політична реклама у французьких засобах масової інформації: прагмакомунікативний та жанровий аспекти : автореф. дис. … канд. філол. наук : 10.02.05. Київський нац. ун-т ім. Т.Шевченка. К., 2007. 20с.
19. Ткачук-Мірошниченко О. Є. Роль іконічного компоненту в англомовному рекламному дискурсі. Наукові записки
20. Національного університету «Острозька академія». Серія : Філологічна. 2015. Вип. 59. С. 216-218.
21. Шейгал Е.И. Семиотика политического дискурса: Монография. М.-Волгоград: Перемена, 2000. 368 с.
22. Штерн І.Б. Вибрані топіки та лексикон сучасної лінгвістики. Енциклопедичний словник. К.: «АртЕк», 1998. 336 с.
23. Щербак О.В. Впливова динаміка лінгвосеміотичних кодів у рекламному дискурсі. дис. … канд. філол. наук : 10.02.01 українська мова. Одеський національний університет імені І. І. Мечникова. 2018. 24 с.
24. Cook G. The Discourse of Advertising. 2nd edition. New York : Routledge, 2001. 256 p.
25. Desmarais F. Advertisement as Tourism Space : ‘Learning’ Masculinity and Femininity from New Zealand Television. Tourism and
26. Gender: Embodiment, Sensuality and Experience (ed. A. Pritchard [et al.]). Wallingford : CABI, 2007. Pp. 207-216.
27. Hosney M. Towards an Understanding of the Discourse of Advertising: Review of Research with Special Reference to the Egyptian
28. Media. African Nebula. 2011. Issue 3. Pp. 25-47.
29. Mykhaylenko V. V. On Correlation of Explicature and Implicature in Advertizing Discourse. URL : http : //www.sworld.com.ua/index. php/ru/philosophy-and-philology-315/linguistics-and-foreign-languages-in-the-world-today-315/26 198-315-008. Title from title screen (viewed on August 21, 2019).
Published
2020-05-26
How to Cite
KOLISNYCHENKO, T. V. (2020). APPROACHES TO ADVERTISING DISCOURSE STUDY. New Philology, (79), 67-72. Retrieved from http://www.novafilolohiia.zp.ua/index.php/new-philology/article/view/12
Section
Articles