РЕФРЕЙМІНГ ЯК ПРОДУКТИВНИЙ ЗАСІБ УТВОРЕННЯ ГУМОРИСТИЧНОГО ЕФЕКТУ

  • І. О. АНДРЄЄВА
Ключові слова: гумористичний ефект, теорія фреймів, рефреймінг, ментальні опозиції, мовні засоби, каламбур,іронія

Анотація

Стаття присвячена дослідженню гумору як невід’ємного компонента комунікації. Авторкою наголошується актуальність вивчення гумору як мовно-комунікативного та когнітивного феномену, а також підкреслюється міждисциплінарний статус цього явища. Розглядається історія питання когнітивно-орієнтованих студій гумору, пов’язаних із аналізом шляхів та способів отримання, зберігання, накопичення, обробкою та організацією структур знань у свідомості людини. Обґрунтовується необхідність детального вивчення мовної та немовної іронії як світоглядної основи епохи постмодерну, представником літератури якого, зокрема, виступає англійський письменник-фантаст Террі Пратчетт. В статті доводиться, що залучення методу фреймового моделювання дозволяє експлікувати лінгвокогнітивні механізми утворення гумористичного ефекту та виявити їх особливості. Цей факт підкріплюється нещодавніми здобутками в галузі когнітології, які доводять, що гумористичний ефект виникає при раптовому перетині двох незалежних контекстів в точці бісоціації, коли два абсолютно різні контексти починають здаватися реципієнтові асоційованими і виникає когнітивний дисонанс, який компенсується реакцією сміху. В цьому контексті згадуються праці М. Мінського, У. Фрая, В. Раскіна та С. Аттардо, згідно яких комічне породжується саме за рахунок несподіваності семантичних сценаріїв: використання певного фрейму конструює очікування, а несподівана зміна фреймів (рефреймінг) ошукує контекстні очікування, що породжує гумористичний ефект. В статті наводяться три типи фреймових моделей утворення комічного (види рефреймінгу за Болдирєвою А. Є.), проте детальну увагу зосереджено на несподіваній зміні неспоріднених фреймів. В результаті аналізу доводиться, що зазначена фреймова модель залучає такі ментальні опозиції, як “можливе-неможливе”, “логічне-нелогічне”, “високе-низьке”, що на лінгвальному рівні реалізується такими мовними засобами, як іронія, каламбур, антиградація. Окреслюються перспективи подальшого дослідження, а саме – аналіз інших продуктивних когнітивних моделей утворення гумористичного ефекту в сучасній англомовній постмодернній художній прозі.

Посилання

1. Болдирева А. Є. Мовні засоби створення гумористичного ефекту: лінгвокогнітивний аспект (на матеріалі романів П. Г. Вудхауза) : автореф. дис. … канд. філ. наук : 10.02.04. Одеса, 2007. 23 с.
2. Болдырева А. Е. Когнитивный подход к изучению комического. Записки з романо-германської філологїї, Одеса, 2006. № 18. С. 24-35.
3. Желтухина М. Р. Комическое в политическом дискурсе конца XX века. Русские и немецкие политики. Москва, 2000. 264 с.
4. Минский М. Фреймы для представления знаний. Москва, 1979. 152 с.
5. Самохіна В. О. Жарт у сучасному комунікативному просторі Великої Британії та США. Харків, 2012. 360 с.
6. Attardo S. Violation of Conversational Maxims and Cooperation : The Case of Jokes. Journal of Pragmatics. 1993. 19 (6). P. 537-558.
7. Koestler A. The Act of Creation New York : The Macmillan Company, 1964. 751 p.
8. Minsky M. Frame-System Theorу. Thinking. Cambridge : Mass, 1977. P. 355-376.
9. Pratchett T. Reaper Man. A Novel of Discworld. HarperCollins Ebooks, 2012. 276 р.
10. Raskin V. Script-based Semantic Theory. Contemporary issues in language and discourse processes [Ed. by Ellis D. G. and Donohue W. A.]. Hillsdale, Nji Lawrence Erlbaum Associates, 1986. P. 23-61.
Опубліковано
2019-10-29
Як цитувати
АНДРЄЄВА, І. О. (2019). РЕФРЕЙМІНГ ЯК ПРОДУКТИВНИЙ ЗАСІБ УТВОРЕННЯ ГУМОРИСТИЧНОГО ЕФЕКТУ. Нова філологія, (77), 5-11. вилучено із http://www.novafilolohiia.zp.ua/index.php/new-philology/article/view/41
Розділ
Статті

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають