МЕТАФОРИЧНЕ МОДЕЛЮВАННЯ ЯК ЛІНГВОКОГНІТИВНИЙ МЕХАНІЗМ ФОРМУВАННЯ ІМІДЖУ МІЖНАРОДНИХ КОСМЕТИЧНИХ КОМПАНІЙ

  • О. В. Іванців
Ключові слова: концептуальна метафора, метафорична модель, лінгвокогнітивний механізм, фреймова структура, корпоративний імідж, іміджевий корпоративний дискурс

Анотація

У статті розкрито особливості метафоричного моделювання як лінгво- когнітивної основи формування корпоративного іміджу. Матеріалом дослідження слугували 867 текстів англомовних електронних прес-релі- зів за 2010–2019 роки, розміщених на офіційних веб-сайтах міжнародних косметичних компаній Avon, Elizabeth Arden, Estée Lauder і Mary Kay. Концептуальна метафора виражається в тексті й дискурсі у вигляді мета- форичних моделей, які мають широкі можливості мовної реалізації: від традиційного лексико-семантичного варіювання до побудови тексту або дискурсу. Метафоричне моделювання як спосіб сприйняття, пізнання, категоризації й оцінювання певного фрагмента дійсності за допомогою фреймів, що належать іншій концептуальній сфері, посідає важливе місце в образному представленні реалій у сфері косметичної індустрії. Характерною рисою метафоричного моделювання в сучасному англо- мовному іміджевому корпоративному дискурсі є те, що бізнес як цільова концептуальна сфера притягує концепти з інших тематичних полів, які є джерелами метафоричної експансії. У досліджуваному дискурсі вияв- лено чотири основні метафоричні моделі – «Бізнес – це людський орга- нізм», «Бізнес – це мистецтво», «Бізнес – це рух» і «Бізнес – це війна», які не охоплюють усього спектру ментальних сфер-джерел, проте дають відносно цілісне уявлення про образ компанії, який за допомогою них адресант намагається створити у свідомості цільової аудиторії. Проаналізовані метафоричні моделі, які функціонують в англомовному іміджевому корпоративному дискурсі, характеризують особливості діяльності організацій з різних перспектив, відображають різні виміри в багатовимірному просторі бізнес-діяльності й сприяють створенню яскравого та об’ємного образу у свідомості адресата. Косметична ком- панія постає як досконалий організм із його багатогранною природою, що бере активну участь у створенні мистецьких витворів, перебуває в безперервному русі на шляху до досягнення своїх цілей і веде боротьбу за здоров’я, красу й благополуччя адресної аудиторії.

Посилання

1. Lakoff G., Johnson M. Metaphors We Live By. Chicago : University of Chicago Press, 1980. 242 р.
2. Lakoff G. The contemporary theory of metaphor. Metaphor and Thought. Cambridge, 1993. P. 202–252.
3. Апресян Ю.Д. О регулярной многозначности. Известия АН СССР. Серия «Литература и язык». Москва, 1971. № 6. С. 509–523.
4. Стернин И.А. Лексическое значение слова в речи. Воронеж : Изд-во Воронеж. ун-та, 1985. 171 с.
5. Чудинов А.П. Регулярное семантическое варьирование в русской глагольной лексике : дисс. … докт. филол. наук : 10.02.01. Свердловск, 1990. 348 с.
6. Шмелев Д. Н. Проблемы семантического анализа лексики (на материале русского языка). Москва : Наука, 1973. 279 с.
7. Johnson-Laird P. N. Mental models. Cambridge, MA : Harvard University Press, 1983.
8. Селіванова О.О. Лінгвістична енциклопедія. П. : Довкілля-К, 2011. 844 с.
9. Мишанкина Н.А. Метафорические модели лингвистического дискурса. Вестник ТГУ. Серия «Филология». Томск, 2009. № 324. С. 41–49.
10. Чудинов А.П. Метафорическая мозаика в современной политической коммуникации. Екатеринбург : Уральский гуманитарный институт, 2003. 118 с. URL: http://www.ahmerov.com/book_468.html.
Опубліковано
2020-12-09
Як цитувати
Іванців, О. В. (2020). МЕТАФОРИЧНЕ МОДЕЛЮВАННЯ ЯК ЛІНГВОКОГНІТИВНИЙ МЕХАНІЗМ ФОРМУВАННЯ ІМІДЖУ МІЖНАРОДНИХ КОСМЕТИЧНИХ КОМПАНІЙ. Нова філологія, 1(80), 208-213. https://doi.org/10.26661/2414-1135-2020-80-1-31
Розділ
Статті

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають