МУЛЬТИНАЦІОНАЛЬНИЙ АСПЕКТ КОНЦЕПТУ ПАМ’ЯТЬ У НІМЕЦЬКОМОВНОМУ КУЛЬТУРНОМУ СЕРЕДОВИЩІ

Ключові слова: концепт ПАМ’ЯТЬ, національно- культурна концептуальна картина світу, концептуальна метафора, бленд, мультикультурний аспект, автобіографічне письмо

Анотація

Статтю присвячено дослідженню концепту ПАМ’ЯТЬ у німецькомовному культурному середовищі. Дослідження проведено на матеріалі роману сучасної німецької письменниці українсько-єврейського походження Каті Петровської „Vielleicht Esther“. Особливу увагу приділено мультинаціональному аспекту формування концепту ПАМ’ЯТЬ. Актуальність вивчення цього питання продиктовано загальним вектором сучасних лінгвокогнітивних та культурологічних студій на дослідження специфіки національно-культурних концептуальних картин світу, процесів формування концептів, що належать до них, та їх взаємодії. У статті здійснено спробу проаналізувати механізми, закономірності й особливості формування концепту ПАМ’ЯТЬ на перетині німецької, (пост) радянської, української та єврейської культур. Для цього проаналізовано, які елементи з наявних концептів, що належать до відповідних чотирьох національно-культурних концептуальних картин світу, увійшли до концепту ПАМ’ЯТЬ, що його можна синтезувати з роману. Для цього виведено низку концептуальних метафор, які розкривають концепт ПАМ’ЯТЬ у досліджуваному романі, що уможливило детальніше дослідження образів та уявлень, які лежать в основі сприйняття й розуміння концепту ПАМ’ЯТЬ. Виявлено, що новий концепт ПАМ’ЯТЬ становить концептуальний бленд. Він має деякі спільні елементи з відповідними концептами з німецької, (пост)радянської, української та єврейської концептуальних картин світу, але не є тотожним жодному з них. Окрему увагу приділено питанню про те, які елементи є спільними для відповідних концептів з усіх зазначених націо- нально-культурних концептуальних картин світу, а які існують лише в одній із них. Для цього проаналізовано історію та причини виникнення тих образів та уявлень, які стоять за виведеними з тексту концептуальними метафорами. У статті також приділено увагу зв’язку пам’яті з автобіографічним письмом, оскільки автобіографічне письмо надає нові можливості для конструювання, осмислення й інтерпретації простору власної пам’яті. Ця стаття може бути особливо цікавою для когнітологів, літературознавців та науковців, які цікавляться дискурсом пам’яті, концептологією та явищами, пов’язаними з мультикультуралізмом.

Посилання

1. Павленко Ю.Ю. Чорнильна історія. Письмо про Себе фікційного суб'єкта (на матеріалі французького роману XVIII – початку XXI століть) : монографія. Київ : Видавничий центр КНЛУ, 2018. 416 с.
2. Вест В. Дискурс пам’яті в контексті теорії концептуальних метафор. Ad orbem per linguas. До світу через мови : тези доп. міжнар. наук.-практ. конф., м. Київ, 17–18 черв. 2020 р. Київ, 2020. С. 404–406.
3. Fauconnier G., Turner M. Blending as a Central Process of Grammar. Conceptual Structure, Discourse and Language / A. Goldberg (Ed.). Stanford, 1996. Pp. 113–129.
4. Ортега-и.Гассет Х. Две великие метафоры. Теория метафоры : сборник / общ. ред. Н.Д. Арутюновой и М.А. Журинской. Москва, 1990. С. 68–81.
5. Tapias J., Romero-Farfán C. Aproximación a un lexicón de fraseologismos. Cuadernos de Lingüística Hispánica. 2008. № 11. Pp. 153–166.
6. Lakoff G., Johnson M. Metaphors We Live By / G. Lakoff (Ed.). Chicago : University of Chicago Press, 1980. 242 p.
7. Kövecses Z. Metaphor: A practical introduction. New York : Oxford University Press, 2002. xvi, 285 p.
8. Жаботинська С.А. Основы теории примарной метафоры Вісник Київського національного лінгвістичного університету. Серія : Філологія. 2011. Т. 14, № 1. С. 35–43.
Опубліковано
2021-08-11
Як цитувати
Петрочук, О. В., & Вест, В. Д. (2021). МУЛЬТИНАЦІОНАЛЬНИЙ АСПЕКТ КОНЦЕПТУ ПАМ’ЯТЬ У НІМЕЦЬКОМОВНОМУ КУЛЬТУРНОМУ СЕРЕДОВИЩІ. Нова філологія, (82), 215-220. https://doi.org/10.26661/2414-1135-2021-82-35
Розділ
Статті